Een doordeweekse werkdag van een visiting scholar - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van Olaf Ernst - WaarBenJij.nu Een doordeweekse werkdag van een visiting scholar - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van Olaf Ernst - WaarBenJij.nu

Een doordeweekse werkdag van een visiting scholar

Door: Olaf

Blijf op de hoogte en volg Olaf

27 Januari 2014 | Canada, Nanaimo

Hierbij een tweede bericht vanuit mistig Nanaimo -terwijl het vanochtend nog stralend, kraakhelder vriesweer was. Voor de niet-NHTV-ers een waarschuwing: deze keer ga ik het over mijn werk hier hebben en een aantal inside jokes zullen jullie waarschijnlijk niet helemaal vatten...

Drie weken alweer mijn weg gevonden op mijn tijdelijke werkplek en dat gaat prima mag ik wel zeggen. Gisteren had ik een eerste tussentijdse 'evaluatie' met Joanne en Ken, de twee collega's die ook wel host of sponsor worden genoemd en die mij wegwijs hebben gemaakt hier op Vancouver Island University -en Ken is natuurlijk ook mijn 'hospita'. Joanne gaf aan dat ze 'shocked' was hoe gemakkelijk ik mij had kunnen aarden hier en dat verbaasde me zelf ook wel.

Toch is het allemaal niet zo moeilijk: iedereen is aardig en meestal oprecht geinteresseerd. En als je uit Nederland komt is dat dus speciaal, je bent daarmee echt een exootje ('wat van ver komt is lekker'). Al vanaf dag 1 heb ik met het onderwijs meegedraaid. Niet iets dat ik verwachtte eigenlijk, maar ik ben de mede-docent van Ken en Joanne voor respectievelijk een 4e jaars cursus Strategisch leiderschap en innovatie (een beetje de Imaginheroes in het klein) en een 1e jaars cursus Programming en Planning events (het equivalent van Projectmanagement jaar 1). Ken heeft er een geweldig woord voor bedacht: co-facilitate. Dat betekent dat ik 2x per week een gedeelte van de les verzorg. Heel leuk om te doen en ik heber al behoorlijk wat NHTV/Nederlandse leisure ingegooid: een oefening met Serious request, een discussie over het terugtrekken van de gemeente Breda uit het ConneX project en komende dinsdag ga ik aan de slag met network diagram, critical path en slack, jippie! En Frank Ouwens gaat een Skype lecture geven over PM en IMA, daar verheug ik me heel erg op. Afgelopen donderdag moest ik een sessie van 3 uur verzorgen bij de Master Sustainability and innovation en dan gericht op urban leisure. Ik vond dat best spannend, aangezien ik op dat niveau en zo lang nog nooit les had gegeven, maar het ging prima.

Voor de rest ga ik nu aan de slag met mijn andere taken, zoals het verder uitwerken van de samenwerking tussen VIU en AfL/NHTV en mijn eigen onderzoek. En dan is er nog behoorlijk wat NHTV mail -dat 2x per week checken is nog niet gebeurd hoor, veel meer. Vooral enige commotie rondom een zeker vak, genoemd Leisure Direction. Need I say more?

En hoe zijn de studenten hier? In het begin was ik erg onder de indruk van hun betrokkenheid, inbreng en verbale vaardigheden, maar ik heb me een beetje in de luren laten leggen door dat laatste. Langzamerhand merk ik dat je ook hier lamballen hebt vs. super-studenten, studenten die hun telefoon letterlijk en figuurlijk niet kunnen loslaten -hoewel daar streng tegen wordt opgetreden- en alle andere zaken die ik ook herken van onze studenten. Een groot verschil is dat iedereen hier mag eten en drinken wat hij/zij wil in klas, naar het toilet gaat zonder iets te zeggen en te laat komen is ook geen issue.

VIU is een relatief kleine universiteit met 'maar' 14.000 studenten. De campus ligt op een heuvel net buiten de stad en met goed weer heb je een prachtig uitzicht op de bergen van de Sunshine coast op het vasteland (zie foto). Het gebouw waar ik vertoef is dat van de faculty op Management op de 3de verdieping. Leisure, Recreation and Tourism is echt een klein programma, in totaal maar zo'n 300 studenten op bachelor en master niveau. Ook maar 12 collega's dus, dat maakt zaken een stuk gemakkelijker. En ook onder het onderwijspersoneel zijn ze herkenbaar: de ambitieuze docenten vs de docenten die het allemaal wel goed vinden -en ook wel gekke Henkies, alhoewel het hier vrijdagmiddag nog meer uitgestorven is dan op AfL.

Nog twee opvallende dingen over de organisatie: ze zijn hier heel milieubewust, en er zijn bijvoorbeeld punten om water bij te vullen, want er worden geen flesjes water verkocht. En hier zijn ze ook dringend toe aan een NHTV Insight, want je wordt iedere dag doodgegooid met mailtjes over allerlei workshops, bijeenkomsten, evenementen e.d.

Ik kan nog veel meer vertellen over mijn werk -waar ik natuurlijk toch het merendeel van mijn dagen vertoef. Wellicht in een deel 2 later tijdens mijn reis, voor volgende keer staan mijn bezigheden buiten VIU hier op het programma. Dan lezen jullie over het koor waar ik bij zing, mijn renclubje, mijn betrokkenheid bij het burgerinitiatief Ignite Nanaimo en mijn bijeenkomsten met mijn leesclubje.

Cheers vanuit VI en groeten aan jullie allemaal daar in Holland -want dat blijven ze hier toch zeggen

  • 28 Januari 2014 - 08:21

    Richard:

    Ha die Olaf,

    Mooie actie foto in een Canadese klas, jij bent natuurlijk altijd al een man van de inhoud geweest;-) workstories uit Canada, hier een workstory from Breda.
    The photowall, waar jij ook in bent opgenomen, ik zweer ja, als ik dicht bij jouw foto sta dan hoor ik "Quid pro quo, Clarice", die photowall is onderwerp van een conceptueel sterke maar uitvoeringstechnische slechte practical joke....op diverse foto's waren snorren geplakt onder de slogan "met dit team zit het wel snor". Net als in het echte leven was het conceptdenken goed doorgevoerd, er was echter niet gerekend op de treksterkte van het gebruikte plakband met als gevolg forse schade. Een bepaalde tpm collega heeft nu een soort tpm uitslag die er onsmakelijk uitziet en wellicht besmettelijk is.
    Je ziet, naast bepaalde tentamens die wij niet benoemen zijn er meer big issues die ons bezighouden.
    Goed om te horen overigens dat die Canadezen net mensen zijn....
    Groet from the pearl of the south
    Richard

  • 28 Januari 2014 - 13:54

    Tante Hanny En Ome Frans:

    Hallo Olaf ,

    we zien dat je daar goed bezig bent

    hartelijke groetjes van ons twee x

  • 29 Januari 2014 - 09:48

    Simon:

    Hey Olaf, jij zit niet stil daar zo te lezen. Goed dat je het zo naar je zin hebt. Geniet van alle ervaringen en doe dat bewust want de tijd vliegt voorbij. Tot een volgend bericht. Grt Simon

  • 30 Januari 2014 - 10:10

    Mireille:

    Hoi Olaf,
    Het klinkt alsof je er al heel lang bent. Leuk dat je al bij verschillende clubjes bent. Dat versnelt het 'inburgeren' natuurlijk ook wel. Mooi die foto van de omgeving! Toch net even anders dan het plasje waar wij vroeger vanaf de 2e verdieping op uitkeken!
    Nou, veel plezier en tot je volgende verslag.
    Groet, mireille

  • 31 Januari 2014 - 19:20

    Erna En Corne:

    Ha Olaf op de valreep voor we naar de repetitie gaan leuk om je verhalen te lezen! Je bent goed bezig zo te lezen. We blijven het volgen! wij gaan zo naar een rustige stille repetitie :). En we hebben niet eens een optreden voor de boeg.... Hartelijke groeten!

  • 02 Februari 2014 - 19:36

    Jeanne Kapitein:

    Hoi Olaf, wat een leuk verslag weer om te lezen. Heerlijk dat studenten toch bijna overal hetzelfde zijn. Wel apart dat te laat komen en zo maar naar de toilet gaan. Is dat niet onrustig allemaal?

    Heel fijn om te lezen dat ze milieubewust zijn met o.a. die watervulpunten.
    Kennen ze daar ook de Dopper? :-).

    Ben heel benieuwd naar je volgende verhaal over je buitenschoolse activiteiten en dan met name het koor natuurlijk. Keer filmpje op FB zetten?

    Groetjes,
    Jeanne

  • 04 Februari 2014 - 08:42

    Juul:

    Ha die Olaf, goede verhalen. Ja, ik heb je 'blog' ook gevonden. Heb je de happen-en-trappen-routes daar al ontdekt....? Ben benieuwd naar je volgende verhaal!

  • 04 Februari 2014 - 16:41

    Liedewei:

    Ha Olaf,
    Leuk om te lezen! Je bent lekker actief in de klas. Heel veel plezier!
    Gr Liedewei

  • 05 Februari 2014 - 20:44

    Marlies:

    Leuk om je verslag weer te lezen! nu nog zien te voorkomen dat ie volgende keer weer in de spam terechtkomt;) Wij hebben de komende weken helaas een stuk minder repetities door de voorjaarsvakantie. :-(

    groetjes uit NEDERLAND ;-)


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Actief sinds 09 Feb. 2023
Verslag gelezen: 1928
Totaal aantal bezoekers 16226

Voorgaande reizen:

09 Februari 2023 - 31 December 2023

Mijn eerste reis

09 Februari 2023 - 31 December 2023

Mijn eerste reis

04 Januari 2014 - 11 Mei 2014

Visiting scholarship op Vancouver Island

Landen bezocht: